BLADEL – Op woensdag 17 april werd in de aula van de Praktijkschool van het Pius X-College hard gewerkt aan een ‘Tapijt voor Vrede’. Alle leerlingen voegden hun eigen creatieve stukje toe, met als resultaat prachtige tijdelijke kunst. In de middag, nadat het tapijt opgeruimd was en de organisatoren met trots en voldoening terugkeken op de dag, verzuchtten ze: “Gelukkig hebben we de foto’s nog.”

Verbinding en gelijkwaardigheid
‘Tapijt voor Vrede’ is een initiatief van kunstenares Marianne van Heeswijk. “Het is een collectief dat voortkomt uit de pijnlijke kritiek op de vluchtelingen die naar ons land kwamen”, vertelt ze. “Ik wilde die negatieve gedachten graag omzetten naar iets positiefs, naar verbinding en gelijkwaardigheid. Wanneer je samen aan een kunstwerk bouwt, vervagen de verschillen en is elk stukje even belangrijk. Daarom neem ik altijd vrijwilligers mee naar de projecten. Vrijwilligers die ik heb leren kennen bij Vluchtelingenwerk bijvoorbeeld. Fuaad helpt vandaag mee; hij is van Somalië naar Nederland gevlucht en zet zich nu samen met ons in om meer verbinding tussen de culturen te leggen.”

Cultuur
Het culturele was de insteek voor de docenten van het Pius X-College. Katja Dautzenberg: “Vorig jaar hadden we tijdens onze Cultuurdag aandacht voor tradities en eten, dit jaar wilden we het niet zomaar voorbij laten gaan. We kregen kennis van de projecten van Marianne en dat sloot precies aan bij de visie van onze school: sámen leren. We hebben niet voor niets een Wereldklas waar alle culturen samenkomen en waar we van elkaar kunnen leren. Het ‘Tapijt voor Vrede’ is voor alle leerlingen van de eerste drie jaren Praktijkschool, Schakelklas en de Wereldklas.”

Herbruikbare materialen
Om een ‘tapijt’ van dergelijke afmeting te maken, is héél veel materiaal nodig. “We hebben de afgelopen maanden ontzettend hard gespaard op ‘afvalmateriaal’. Dekseltjes van groentepotjes en dopjes van flessen; ik kan geen sperziebonen meer zien”, lacht docente Dayenne van Heesch. “Zowel leerlingen als collega’s hebben hard hun best gedaan om zoveel mogelijk materiaal bij elkaar te verzamelen. Marianne bracht ook een enorme berg aan spullen mee: lp’s, cd’s, deksels van mayonaise-emmers en nog veel meer. Alles op kleur gesorteerd en klaar voor hergebruik. Leerlingen van alle klassen mochten een half uur aan hun deel werken. Alles wat ontstaat is goed; er is in dit project geen goed of fout, zolang het maar vanuit je eigen creatieve proces komt.” Mooi om te zien dat sommige leerlingen héél snel ‘klaar’ zijn en andere bijna niet kunnen stoppen met verfraaien.

Gelukkig hebben we de foto’s nog
De ‘community-art’ verbindt heel letterlijk. Marianne van Heeswijk: “Alle materialen liggen tegen elkaar aan of boven op elkaar. Omdat het zo’n groot werk is, kun je dat nooit in je eentje maken en dus móet er samen gewerkt worden. Het gevoel van verbinding dat het oproept als je allemaal samen ergens aan gewerkt hebt, is groot. In de drieënhalf jaar dat ik met de ‘Tapijten voor Vrede’ bezig ben, zijn er al zo’n zestig gemaakt. Sommige in opdracht en in samenspraak zoals hier op het Pius X-College maar ook spontane tapijten die gewoon ergens op een groot plein ontstaan. Altijd worden ze mooi en altijd zijn ze tijdelijk. Als het straks klaar is, we er foto’s van gemaakt hebben en iedereen die meegeholpen heeft het werk heeft bewonderd, ruimen we de materialen weer op. Ergens is het zonde dat we het niet voor de eeuwigheid kunnen bewaren maar ‘gelukkig hebben we de foto’s nog’. Herinneringen zijn ook heel dierbaar.”

Leven in een wereld zonder oorlog
Het ‘Tapijt voor Vrede’ op de Praktijkschool laat de wereld in de zon zien. Met land en water en grote zonnestralen. In de wereld is een groot vredesteken wat verwijst naar de ultieme wens van Marianne: leven in een wereld zonder oorlog. “Ik hoop een klein steentje daaraan bij te kunnen dragen door mensen met elkaar in verbinding te brengen. Zeker bij jonge mensen is het prachtig om te zien wat er ontstaat. De leerlingen van deze school mogen trots zijn op wat ze neer hebben gezet; zowel op het kunst-
gebied als in omgang met elkaar.”