Laatst kregen we een heel mooi compliment van een mevrouw. Zij verbaasde zich erover hoe wij haar overleden dierbare precies zo konden beschrijven, zoals zij was geweest. Ze vond ook dat de hele dienst de sfeer van de overledene ademde. In alles had ze haar overleden vriendin herkend.

Iets eigens voor elk afscheid
Om een uitvaartdienst herkenbaar te maken, is er iets speciaals, iets eigens nodig. Wat dat is? Dat horen we iedere keer weer van de nabestaanden, door goed te luisteren naar de vaak ontzettend mooie verhalen. De kunst in ons vak is om dan vooral tussen de regels door goed te luisteren. Persoonlijk vind ik het elke keer weer een uitdaging daar een ‘levensecht’ verhaal van te maken. Daarom horen we graag hoe iemand was en wat zijn of haar goede en minder goede kanten waren. Want die hebben we nu eenmaal allemaal en zijn ook nodig om een totaalbeeld te kunnen schetsen, wat herkenbaar is.

Wij luisteren graag
Het is voor ons dus erg mooi als we de feedback krijgen dat we de overledene ‘waarheidsgetrouw’ hebben neergezet op de dag van de uitvaart. Maar eerlijk gezegd vinden wij dat juist ook de familie dat compliment toekomt. Als zij immers geen goede informatie geven, zijn wij ook nergens. Daarom zeg ik altijd maar ‘Lever me maar zoveel mogelijk aan, ik censureer zelf wel.’ Dat is voor mij echt het mooiste aspect van ons vak, het luisteren naar al die mooie verhalen!

Al 25 jaar met hart en ziel
Wij zijn dus niet alleen verantwoordelijk voor het persoonlijk en herkenbaar maken van een uitvaart. Nee, dat doen we samen met u als familie. Wij voeren uw wensen uit, aan de hand van de gegevens die wij van u krijgen. Het enige dat wij toevoegen, naast ruimte voor troost, zijn onze hart en ziel. Met die liefde en bezieling werken we intussen al 25 jaar in dit mooie vak.

Door Arie van den Berk

Telefoon 0497-383193

www.berkenloonen.nl