23 19 december 2025 Openbare besluiten uit vergadering burgemeester en wethouders Burgemeester en wethouders van Bladel hebben in de vergadering van 2 december 2025 de volgende besluiten genomen: 1 Eerste wijziging legesverordening 2026 De eerste wijziging op de legesverordening en bijbehorende tarieventabel 2026 wordt vastgesteld. 2. Management letter gemeente Bladel 2025 Stukken worden voor kennisgeving aangenomen. 3. Prestatieafspraken 2026-2028 met WSZ en Stichting Huurdersraad De Kempen 1. De gezamenlijke prestatieafspraken 2026-2028 tussen de vier Kempengemeenten, WSZ en Stichting Huurdersraad de Kempen, voor de gemeente Bladel worden vastgesteld; 2. Namens het college wordt de verantwoordelijke portefeuillehouder ‘Wonen’ gemachtigd voor het ondertekenen van deze prestatieafspraken; 3. De raad wordt geïnformeerd. 4 Besluit op bezwaar kapvergunning Leemskuilen 9 Bladel Bezwaarschrift wordt ontvankelijk en ongegrond verklaard en het bestreden besluit, onder aanvulling van de motivering in stand te houden. 5. Bezwaar tegen niet verlengen begunstigingstermijn, Polderdijk 7 in Netersel Bezwaar wordt ontvankelijk en ongegrond verklaard, conform advies van de bezwaarschriftencommissie. 6. Herijking beleid social return Zuidoost Brabant 1. Het herijkte ”Beleid social return en Uitvoeringsvoorwaarden voor arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant 2026” wordt vastgesteld; 2. Hoofdstuk 4 van het “Beleid Maatschappelijk Verantwoord Inkopen gemeente Bladel (geactualiseerd 2022)” wordt ingetrokken en vervangen door het “Beleid social return en Uitvoeringsvoorwaarden voor arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant 2026.” 7. Nieuwe verdeelsleutel KempenPlus 1. De portefeuillehouder wordt mandaat gegeven om in de eerstvolgende bestuursvergadering in te stemmen met het nieuwe bijdragebesluit KempenPlus en daarmee in te stemmen met: 2. De verhouding Rijksmiddelen (cluster participatie min het bedrag voor de factor huishoudens met een laag inkomen en min decentralisatie-uitkeringen in het cluster participatie), te gebruiken als verdeelsleutel voor: a. Het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening; b. Het uitvoeren van de Participatiewet en daarbij behorende onderliggende landelijke en gemeentelijke regelgeving; c. Het uitvoeren van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; d. Het uitvoeren van de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen; e. Het uitvoeren van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen; f. Uitvoering Participatieregeling 18+ Kempengemeenten 3. De verhouding inwonersaantallen als verdeelsleutel te gebruiken voor: a. Uitvoering Wet inburgering 2021; b. Uitvoering Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne. 8. Het Voorlopig Ontwerp van de N284 1. Kennis genomen van de memo “herinrichting N284, consequenties onderliggend wegennet”; 2. Kennis genomen van de 10 opties voor het onderliggende wegennet; 3. De raad de opties 2, 5 en 8 aan te bieden; 4. Middels een raadsvoorstel de raad te adviseren geen wensen en bedenkingen op het voorlopig ontwerp van de N284 te uiten; 5. De raad wordt geïnformeerd over de nieuwe indexatiekosten. 9. Regeling voor gemeenten en werkontwikkelbedrijven compensatie belastingmaatregel 1. De (te) ontvangen decentralisatie-uitkering van € 332.002,39 vóór 14 december 2025 door te betalen aan KempenPlus; 2. De voorwaarde aan KempenPlus te stellen om de middelen specifiek in te zetten ter compensatie van de negatieve inkomenseffecten voor medewerkers onder de CAO’s Aan de Slag en SW; 3. KempenPlus te verplichten om uiterlijk bij de jaarrekening 2025 verantwoording af te leggen over de inzet van de middelen en de bereikte doelgroep; 4. Ingestemd met de inhoud van de begeleidende brief aan KempenPlus en deze door portefeuillehouder A. van Hulst namens het college te laten ondertekenen. 10. Status gemeentelijk monument Dijkstraat 2 te Hoogeloon. 1. De aanwijzing tot gemeentelijk monument van het pand aan Dijkstraat 2 in Hoogeloon te laten vervallen; 2. Het erfgoedregister, met daarin zichtbaar het vervallen van de monumentale status van bovengenoemd pand, tegelijkertijd met bovengenoemd besluit te publiceren; 3. De kadastrale eigenaren en de hypothecaire schuldverstrekker per brief op de hoogte te stellen van het voornemen tot het laten vervallen van de aanwijzing tot gemeentelijk monument van bovengenoemd pand. 11. Besluit op bezwaarschrift 1. Het bezwaarschrift van Rose Event Center De Ruttestraat 9/9B Netersel, tegen de op 16 april 2025 opgelegde en 12 mei 2025 aangevulde last onder dwangsom, in afwijking van het advies van de bezwaarschriftencommissie ontvankelijk doch ongegrond te verklaren en het bestreden besluit, onder aanvulling van de motivering en bekrachtiging van het besluit van 16 april 2025 door het college, te handhaven; 2. Het verzoek van Rose Event Center om vergoeding van de in de bezwaarfase gemaakte proceskosten, in afwijking van het advies van de bezwaarschriftencommissie, af te wijzen. Het gemeentebestuur hecht er waarde aan dat er binnen de gemeente activiteiten worden aangeboden die jongeren aanspreken en waarin zij zich zinvol kunnen inzetten. Het bouwen van een carnavalswagen is een van die activiteiten waaraan veel jongeren deelnemen. Om onze waardering te tonen voor zowel de activiteit als het eindresultaat, wordt jaarlijks een waarderingsbudget van maximaal € 9.000,- beschikbaar gesteld. Dit budget is bestemd voor alle jeugdige carnavalswagenbouwers in de gemeente Bladel die voldoen aan de volgende criteria: • Een jeugdige carnavalsgroep moet minimaal uit 10 jongeren bestaan van tussen de 0 en 21 jaar en daarvan moet minimaal 75% in de gemeente Bladel wonen; • De carnavalswagen of loopgroep met wagen moet minimaal de afmetingen van een personenauto hebben; • Er moet minimaal aan 1 optocht in de gemeente Bladel deelgenomen worden; •De hoogte van de subsidie hangt af van het aantal optochten waaraan wordt deelgenomen binnen de gemeente Bladel. Bij deelname aan 1 optocht wordt € 200,- beschikbaar gesteld, bij deelname aan 2 optochten € 350,- en bij deelname aan 3 optochten € 450,-; • Na afloop van carnaval dient er per optocht waaraan is deelgenomen een bewijs van deelname en een foto van de wagen te worden overlegd aan de gemeente; • Wanneer aan alle bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan, kan per carnavalsgroep nog eens maximaal € 100,- extra subsidie verstrekt worden om de (indien van toepassing) gemaakte kosten bij de milieustraat te vergoeden; • Mocht het aantal aanvragen dusdanig hoog zijn en het subsidieplafond van € 9.000,- wordt overschreden, dan wordt de subsidie naar ratio verdeeld. Bij de aanvraag voeg je de NAW-gegevens en het rekeningnummer van de carnavalsgroep toe en een opgave van het aantal jongeren (met leeftijd en woonplaats) die gedurende de bouw en voorbereiding van de carnavalswagen mee hebben gewerkt. Daarnaast zien wij bij de aanvraag graag worden toegevoegd het aantal optochten waar de carnavalsgroep voornemens is aan deel te nemen. De aanvraag stuur je naar de afdeling Ontwikkeling t.a.v. Niek van Boekel van de gemeente Bladel (Postbus 11, 5530 AA Bladel of digitaal naar info@bladel.nl). De aanvraag moet worden ingediend vóór 6 februari 2026. In week 7 zal er een ontvangstbevestiging worden verstuurd. De subsidiebeschikking (en eventuele uitkering van de subsidie) ontvang je vervolgens na ontvangst van een foto van de carnavalswagen en een bewijs van deelname per optocht in de gemeente Bladel waaraan is deelgenomen. Voor meer informatie over waar je allemaal rekening mee moet houden als je een carnavalswagen wilt bouwen kun je kijken op: https://wagenbouwinfo.nl/. Beloning voor jongeren die een carnavalswagen bouwen Aangepaste openingstijden milieustraat op 24 en 31 december In verband met kerstavond en oudejaarsdag is de milieustraat op 24 en 31 december geopend van 11.00 uur tot 15.00 uur. Houd rekening met deze aangepaste tijden bij het plannen van je bezoek. Bedankt voor je begrip!
RkJQdWJsaXNoZXIy MjY4NjA=