PC55-2026-week25

63 19 juni 2026 - PB- - 27- Een gesprek met de afscheidnemende voorzitter is er eentje zonder poespas. Hans Dorscheidt zul je nooit op een onvertogen woord betrappen. Sinds 2003 is hij voorzitter geweest van de Bladelse wielerstichting, die tekende voor de organisatie van wedstrijden als de Acht van Bladel, de befaamde Wieleravondzesdaagse, Fietsvierdaagse, verschillende veldritten en enkele andere fiets-gerelateerde evenementen. Dorscheidt, afkomstig uit het Limburgse Heerlen, streek in 1982 in Bladel neer toen hij als pas afgestudeerde dierenarts op de Uitgang de daar gevestigde praktijk overnam. ‘En ik ben er nooit meer weggegaan’, zegt hij. ‘Toen ik studeerde fietste ik al wat op de racefiets. Na mijn komst naar Bladel ben ik lid geworden van de toerclub. Op zondag was ik vrij en dan ging ik uit een soort van plichtsbesef fietsen. In de zomer én in de winter. Het waren heel drukke tijden. De praktijk, nachtdiensten, de komst van de kinderen, maar dat ging toen allemaal.’ Zelfspot Na de lancering van een meerdaagse Acht van Bladel in 2000 en daaraan gekoppelde splitsing van wielerclub en stichting Het Snelle Wiel, was de (eveneens meerdaagse) GP Erik Breukink in 2002 en 2003 het grootste evenement wat destijds georganiseerd werd. ‘Ik was toen al lid van de toerclub en op een gegeven moment kwam Wout Poes me vragen of ik in het bestuur van de stichting wilde komen. Tegen hem kon je moeilijk ‘nee’ zeggen, niet wetende in welk wespennest ik me zou gaan begeven’, zegt Hans, met een lach vol zelfspot. ‘Ik werd vicevoorzitter en nam na die twee edities van de GP Erik Breukink het voorzittersstokje over van Huub Janssen.’ De professionele etappekoers hield na twee edities op te bestaan, de aandacht werd vooral verlegd naar de Acht van Bladel en toen nog de Wieleravondzesdaagse, die van oudsher ieder jaar voor een mooi bedrag in de stichtingskas zorgde. Het evenement op hometrainers, waar tientallen verenigingen hun clubkas voor het goede doel konden spekken, verdween echter in 2011 van de kalender, vooral vanwege verminderde deelname van renners en rensters, maar ook omdat de organiserende stichting de focus nóg meer op de Acht van Bladel wilde gaan leggen. In de schaduw Hoewel hij voorzitter was van de stichting, was Dorscheidt niet iemand die als haantje de voorste opereerde. Liever bleef hij wat in de schaduw en was hij vooral bezig met het organiseren en vergaderen. ‘Van de koers heb ik bijvoorbeeld nooit veel gezien. Als de renners vertrokken waren, ging ik mijn eigen gang en regelde ik alle dingen die moesten gebeuren. Alles klaar maken voor het podium, zorgen dat de boodschappen gedaan werden en dat de catering op orde was.’ Een strak sturende voorzitter was hij niet. Misschien ook wel omdat hij zich prima voelde in de rol die hem in de loop der jaren steeds meer werd toevertrouwd. ‘Ik denk dat je aantrekt waar je het beste in bent’, zegt hij daar zelf over. ‘Dat was bij mij niet als een ‘echte’ voorzitter voorop lopen. Dat past niet bij mij. Ik heb er dan ook vrede mee dat ik geen bordje ‘voorzitter’ meer draag. Dat die titel weg is, maakt me niks uit.’ Jaloerse blik In de ruim twintig jaar heeft Dorscheidt uiteraard heel wat evenementen meegemaakt. Van de meerdaagse Acht van Bladel, tot de Fietsvierdaagse en van de Wieleravondzesdaagse tot diverse veldritten. Gevraagd naar het mooiste moment in al die jaren, kan Dorscheidt niet een-twee-drie specifiek iets noemen. Of toch wel…. ‘De proloog van de ZLM Toer, die we in 2014 naar Bladel konden halen. Philippe Gilbert die won. Dat was een mooie dag. Met jaloerse blik heb ik toen gekeken naar de ploeg van ZLM die alles mee op kwam bouwen en organiseren. Dat waren heel veel mensen. Wij hebben het altijd met een veel kleiner clubje moeten doen, zowel qua organisatie als vrijwilligers die mee ondersteunden. Maar daarbij wil ik wel zeggen dat ik trots ben dat het altijd gelukt is om met dat beperkte groepje steeds weer zo’n evenement neer te zetten. Met de nodige spaanders, maar we hebben altijd een geweldig rapport van de jury gehad, zowel qua organisatie als wat betreft vrijwilligers. We doen het toch maar steeds.’ Jubileum Het woordje ‘doen’ in de laatste zin, verraadt dat de oudvoorzitter nog niet in de verleden tijd spreekt. Dat hij nog altijd betrokken is bij de Acht en bij andere evenementen van de stichting, die zonder voorbehoud op zijn hulp kunnen rekenen. ‘Dat komende jubileum van de Acht is toch wel heel bijzonder’, zegt Dorscheidt, die zich vooral bezig zal houden met de organisatie en uitvoering van de catering tijdens de junioren-driedaagse. Ook is hij alweer druk bezig met het maken van routes voor de Fietsvierdaagse die van 21 tot en met 24 juli plaatsvindt dit jaar.  OUD-VOORZITTER HANS DORSCHEIDT VAN STICHTING WIELEREVENEMENTEN BLADEL ‘We doen het toch maar steeds met een klein clubje’ Samen op een van de allersterkste podiums van de meerdaagse Acht van Bladel editie 2017, met links Maikel Zijlaard, eindwinnaar Daan Hoole en rechts Tom Pidcock. (foto Theo van Sambeek)  Als voorzitter van de organiserende stichting aan de microfoon bij speaker Rien van Horik. (foto Theo van Sambeek)  Hans Dorscheidt is geen voorzitter meer, maar nog altijd actief binnen de organiserende stichting Wielerevenementen Bladel. Na de vorige Acht van Bladel legde Hans Dorscheidt de hamer neer, na ruim twintig jaar voorzitterschap van de Stichting Wielerevenementen Bladel, voorheen Stichting Wielerevenementen Het Snelle Wiel. Voor de 73-jarige Bladelnaar geen al te bijzonder moment. Een terugblik met de bescheiden oud-dierenarts en fietsliefhebber, die bij de komende Acht gewoon lekker zijn handen weer laat wapperen. ‘

RkJQdWJsaXNoZXIy MjY4NjA=