25 31 maart 2023 Roijmans Bronzen Sculpturen UITVERKOOP 10 APRIL 2E PAASDAG 12 - 17 UUR Kortingen tot 70% Wilhelminalaan 12 • Reusel Telefoon: 06-27433732 Door Renate Matthijssen BLADEL - Als Anja Versteeg begint te vertellen over haar lange onderwijscarrière buitelen de woorden over elkaar heen. In één lange enthousiaste stroom vertelt ze over ‘haar’ kinderen, die haar allemaal na aan het hart liggen. Eén voor één lepelt ze herinneringen op, anekdotes, die niet allemaal in de krant mogen want haar leerlingen zijn speciaal, bijzonder. Haar hele werkzame leven lang heeft ze op de school voor speciaal basisonderwijs gewerkt en als ambulant begeleider voor het Centrum Passend Onderwijs van Kempenkind. En nu het tijd is om te stoppen, kijkt ze graag een keer terug. Emotie Anja ging naar de Pedagogische Academie en kwam tijdens een stage met kinderen in aanraking die gedrags- en leerproblemen hadden. “Meteen vanaf het allereerste moment dat ik met die kinderen ging werken, wist ik het: dit zijn ‘mijn’ kinderen”, herinnert Anja zich. Ze wordt er zelfs een beetje emotioneel van. “Ze ráken me, ze doen iets met me”, legt ze uit. “Ze staan op achterstand en moeten dubbel zo hard vechten om ergens te komen. Het is fantastisch om deel uit te mogen maken van hun leer- en groeiproces.” Hart verpand Ze begon na haar afstuderen aan de Parcivalschool, toen nog op de Leemskuilen gevestigd. “Ik kwam in een mannenbolwerk terecht, het was een fantastische school. We hadden klimbomen en een oude bus waarin de kinderen konden spelen.” De school kreeg een nieuwe plek, toevallig in de periode dat Anja er tweeënhalf jaar uit ging voor de geboorte van haar kinderen. Na de geboorte van de derde is ze met haar gezin terug naar Vught verhuisd waar alle familie woonde. “Heel even heb ik overwogen om dichterbij huis een baan te zoeken maar ik had mijn hart al verpand aan de Bladelse school. De reistijd was te overzien dus dat was geen probleem.” Waardevol zijn Inmiddels was de school aan het Biezeveld gebouwd en stroomde Anja weer in. “In 1985 kregen we de eerste computers waar ik nog helemaal niets mee kon. Maar ik wilde altijd alles leren dus ging in de kerstvakantie zo’n apparaat mee naar huis en heb mezelf er wegwijs op gemaakt. Ik maakte het misboekje voor de kerk om te oefenen. Nu kan ik ermee werken, al blijf ik hulp nodig hebben als het niet gaat zoals ik wil. Weet je wat zo mooi is aan deze school? Dat de leerlingen mij dan helpen, bijvoorbeeld met het digibord. Apetrots zijn ze als zij iets kunnen dat de juf niet kan. Ze ervaren dat ze waardevol zijn en dat is toch de basis van het mens-zijn?” Ambulant begeleider Anja begon als groepsleerkracht. In het kader van Weer Samen Naar School startte een proef met het geven van ambulante begeleiding op reguliere basisscholen. Ze werd hiervoor gevraagd door de directeur en na evaluatie besloot men deze vorm van begeleiding binnen Kempenkind aan te bieden. Ze bleef studeren en werd uiteindelijk ambulant begeleider. “Nog steeds geef ik les voor groepen op mijn eigen school en in het regulier basisonderwijs. Soms ook samen met de leerkracht. Mijn grootste uitdaging vind ik in het wijzer maken van collega’s en het individueel begeleiden van leerlingen. Sinds de regeling ‘passend onderwijs’ ingevoerd is, moeten leerlingen met een uitdaging zoveel mogelijk naar het regulier basisonderwijs. Niet elke leerkracht heeft de juiste skills geleerd om met deze doelgroep om te gaan. Mijn taak is het om ze die skills te leren.” Het leven begrijpen Anja geniet het meest als ze kinderen les mag geven. “Ik ben de laatste jaren bezig geweest met lessen over Mindset. Dat zijn een soort levenslessen waarin onder andere terugkomt dat het oké is om fouten te maken, dat je daarvan kunt leren. Ik vertel over mijn eigen fouten en gebruik die in de lessen om te laten zien dat bij mij ook niet alles goed gaat. Laatst nam ik een mislukte taart mee naar school. Geen idee wat ik verkeerd had gedaan, maar het was een misbaksel. Zegt een leerling: ‘Juf, dat de taart is mislukt, wil toch niet zeggen dat ie niet lekker is.’ Kijk, dan heb je al begrepen waar het om gaat in het leven. Dat we allemaal waardevol kunnen zijn op onze eigen manier.” Het verschil maken Anja heeft grote veranderingen gezien in het onderwijs en is blij dat ze onderdeel heeft mogen zijn van die verandering. “Met kleine stapjes kun je het verschil maken. Met sommige leerlingen van vroeger heb ik nog wel eens contact. Ik moet zeggen dat het contact vroeger echt anders was; we gingen regelmatig op huisbezoek. Als je ziet waar een kind vandaan komt, leer je het vaak beter begrijpen. De meest bijzondere ervaring was een gesprek samen met een collega en de ouders in een caravan.” Afscheid Het moment van afscheid nemen is gekomen. “Ik ben 67 en ik mag stoppen. Ik zou gerust door kunnen maar op een bepaald moment is het goed geweest. Er komt nu tijd voor andere dingen. Ik heb even overwogen om een aantal uren iets te blijven doen of bij bepaalde projecten maar heb toch besloten het niet te doen. Ik moet geen Heintje Davids worden. Voor mijn afscheid was mijn wens om een lezing door Judith Visser, een schrijfster met autisme, te organiseren. Samen met mijn collega’s van de Piramide, de collega’s van het Centrum Passend Onderwijs en een aantal oud collega’s en ouders ‘vier’ ik zo mijn afscheid. Voor mij is dat een waardevolle manier van afscheid nemen.” Met trots terugkijken Anja kijkt uit naar de tijd die komen gaat. “Ik ben samen met een collega op ukelele-les gegaan, nu krijg ik meer tijd om te oefenen. Met mijn man ga ik naar Noorwegen op vakantie en daarna zie ik het wel. Ik heb nog nergens ‘ja’ tegen gezegd maar ik weet zeker dat er iets leuks of moois op mijn pad komt. Ik ben graag van betekenis en zo kijk ik ook terug op mijn carrière, dankbaar dat ik voor kwetsbare kinderen hopelijk een verschil heb mogen maken.” Ze heeft voor álle leerlingen nog een presentje. “Ik heb voor iedereen iets gekocht dat ze kunnen maken en waar ze daarna met trots op terug kunnen kijken. Iets blijvends. Zoals mijn herinneringen aan mijn schoolcarrière, ook blijvend zijn. Ik ben super trots op álle leerlingen.” Iedereen is waardevol op zijn eigen manier Anja Versteeg neemt afscheid van lange carrière op het speciaal basisonderwijs Anja geniet het meest als ze kinderen les mag geven. “Ik ben de laatste jaren bezig geweest met lessen over Mindset. Dat zijn een soort levenslessen waarin onder andere terugkomt dat het oké is om fouten te maken, dat je daarvan kunt leren. Ik vertel over mijn eigen fouten en gebruik die in de lessen om te laten zien dat bij mij ook niet alles goed gaat. Laatst nam ik een mislukte taart mee naar school. Geen idee wat ik verkeerd had gedaan, maar het was een misbaksel. Zegt een leerling: ‘Juf, dat de taart is mislukt, wil toch niet zeggen dat ie niet lekker is.’ Kijk, dan heb je al begrepen waar het om gaat in het leven. Dat we allemaal waardevol kunnen zijn op onze eigen manier.” AFSCHEID CV Installatie Badkamers Zinkwerk Electra Melkweg 3, Hapert T0497-518450 I www.wwouters.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy MjY4NjA=